Pinterest'e Kaydet

Pinterest'te Biz

Translate

Blog Düştüğünde Mail Gönder (Onay gerekir)

Site İçi ve Etiket Arama

29 Mayıs 2016 Pazar

Toplam Zaman Nasıl Hesaplanır?

03/09/2016

Eğitim sistemimizde hesap makinesi kullanmak tabudur. Hesap makinesi kullanmaya kalkan öğrenci anında recm edilir.

Toplam Zaman Nasıl Hesaplanır?

Bu nedenle eğitim sistemimizin temeli hesap makinesi olmadan matematiği anlamaya dayalıdır. Hesap makinesi gerektiren işlemler muhasebe ve istatistik dersidir ama matematik değildir.
Öğrenci ne zaman hesap makinesi kullanmaya kalksa azarlanır, kesinlikle hesap makinesi kullanmayacaksın işlemleri kağıt kalem ile yapacaksın denir.
Bütün bir eğitim hayatını hesap makinesi kullanma özürlü geçirir.
Oysaki hesap makinesi normal hayatın bir parçasıdır. İş hayatına atılan bir kişi, bilmem hangi okulu bitirsin, istediğin kadar yabancı dil bilsin, hesap makinesi kullanmasını bilmiyorsan piyasada iş bulması imkansızdır. Elbette ki hesap makinesinin kullanılmadığı yerlerde kendisine yer bulabilir fakat iş hayatında onun yeri ise KPSS'de ingilizce yapamayan memur adayının konumu gibidir.

Hesap makinesinin önemini açıkladıktan sonra karşılaştığım bir sorun ve bu sorunun çözümüne değineceğiz.
Bilimum ÖSYM  ve KPSS sınavlarında bu şekilde zaman soruları sorulmamaktadır. Öğrencilerin bu yönlerini geliştirmeleri adeta körlenmektedir. Aşağıda yazacağım soruyu bir çok öğrenci hesap makinesi ile çözemeyecektir.

Soru:

Bir mağazaya toplam 256 müşteri girmekte ve mağazada geçirdiği ortalama süre 4:36 dakikadır. Bu mağazada müşteriler toplam ne kadar zaman geçirmişlerdir?

Cevap:

Bu soruyu bütün yönleri ile inceleyecek ayrıntılı bir şekilde anlatacağız.

Zaman Birimi:     Sayı Birimi:
      4:36           =          4,60        olacaktır.

Böyle bir soru sınavlarda geldiğinde öğrenci hemen; 
256*36=9216/60=153,6 makine ile yaptığınızda bu sonuç çıkar.
El ile yaptığınızda 153 ve 36 kalanı verir sonuç 153:36 çıkar. 
256*4=1024 dakika
1024+153,6=1177,6 dakika makine hesabı, yanlış olacaktır. Yanılsama vardır.
1024+153,36=1177:36 el hesabı sonucu çıkar ki doğrudur.

Makine hesabı 100'lük taban ile hesapladığından yanıltıcı olacaktır.

Problemi basitleştirerek çözelim.
Mağazaya giren müşteri sayısı 2 geçirdiği süre ise yine 4:36 olsun.
  4:36
+4:36
  9:12 
Zaman geçirmiş olacaklardır. Sanırım buraya kadar mutabıkız.

Her birimin kendine has maksimum değerleri vardır.
Salise için                99
Dakika için              60
Sayma sayıları için  9-19-99-100 vd.

Zaman birimini belirtmek için 4:36 yazarız.
Bu zaman birimini sayı birimine nasıl dönüştürürüz?
4:36 => 36/60=0,60  Burada 36 sayısını 60'lık tabandan 100'lük tabana çevirdik.
4,60 şeklinde yazabiliriz.
Zamanı sayı birimine çevirdikten sonra ne yapacağız.
Öncelikle yukarıda verdiğimiz basit örneği daha sonra sonucunun yanlış olduğunu söylediğimiz problemin doğru sonucunu hesaplayacağız.
4,60*2=9,20
Virgülden sonraki 0,20 sayısı bize yüzlük tabanda kalmıştır.
Şimdi de bu 0,20 100'lük tabandaki sayıyı 60'lık tabana çevireceğiz.
60*20 = 12 sn. Bu işlem ondalıklı sayının zamana dönüştürme şeklidir.
  100
Hesap makinesi ile yapılış şekli ise;
60*20%=12 sn. olacaktır. 

Sonuç 9:12 olacaktır.

Bu işlemi hesap makinesi ile yaptığınızda net zaman hesaplamanın aslında çok kolay olduğunu göreceksiniz.

Birde yukarıda sonucu yanılsama olduğunu iddia ettiğimiz işlemi olması gerektiği gibi uygulayarak yapalım ve sonuca bakalım.

4:36=>4,60 100'lük tabana dönüştürdük.
4,60*256=1177,60 Sayı birimi ile 
60*60%=36 sn. 60'lık tabana dönüştürdük.
1177:36 zaman birimi ile olacaktır. 1177 dakika 36 saniyedir.
Gördüğünüz gibi arada 60-36=24 sn. bir fark olacaktır.
Bu farkın neden olduğunu bilmez açıklayamaz iseniz size neye mâl olacağını bilemezsiniz.

Hesap makinesi kullanmanın öneminden bahsetmiştik yazımızda bir kimse bu işlemin hesap makinesinde bu şekilde yapıldığını bilmiyorsa böyle bir işlem yaparak sonuca ulaşamayacaktır.

Zaman değil mi canım onu da kim kullanıyor demeyiniz. Bu işlemi dönüşüm yapılması gereken bir çok yerde kullanabilirsiniz.

Öte yandan bu işlemin mağazacılık sektörü açısından bilinmesinin de önemi vardır. Acaba mağaza yöneticilerinin, bölge yöneticilerinin, bütün mağazaları yönetenlerin kaç tanesi bu işlemi yapmasını biliyor?

Bir işverenin verdiği bir röportajı okumuştum. Vatandaş en iyi üniversiteyi bitirmiş dil biliyor bir çok şey biliyor. Fakat hesap makinesi kullanmasını bilmediği için işe alamadım. Şeklinde bir yazısını okumuştum.
Bu işverenleri unutmadık, unutmayacağız. Onlar içinde güzel bir yazı yazacağız.
Sonuç olarak hesap makinesi kullanma becerisini bilmek önemlidir.

Okulda hiç bir zaman bir oranın ne anlam ifade ettiği veya yorumlanması anlatılmaz. Beygir gibi soru yetiştirme kaygısında olan öğrenciler yetiştirilir.

Hangi öğrenci hatta öğretmen, 
ax²+bx+c=0 denkleminin geometrik şeklini çizebilir.
Bu denklemin çıkarılış izahı nedir?
Bu denklemin çözümünü kim bulmuştur?

Bu denklemi yazıp yerine değerleri koyarak problem çözmek kolaydır.
Hangi sınavda bu denklemin geometrik şeklini çizin diye bir soru gelmiştir?

***

Bir sohbet ortamında bir öğretmenin paylaştığı bir konudur;

Hesap makinesinde KDV hesaplamasını öğrenememek:

Muhasebe işlerinde bütün işlemler hemen hemen hesap makinesi ile yapılmaktadır. Muhasebecilikte hesap makinesi kullanmayı bilmek işin en önemli noktasıdır.
Ticaret lisesine giderken öğretmen kdv'nin hesaplanmasını anlatmıştır. Öğrenci bu hesaplamanın nasıl olduğunu tam kavrayamamıştır.
KDV hesaplaması 2 türdür;
Dahilde ve hariçte KDV.



Örneğin;
KDV 0,18 dahil 100,00 olduğunda;
84,75+15,25 KDV olmaktadır. 
KDV 0,18 hariç 100,00 olduğunda;
118,00 Dahil olmaktadır.
Bu hesaplamanın nasıl olduğunu çalışma mantığını anlamayan öğrenci ne olursa olsun muhasebeden geçemeyeceği anlatıldı.
Öğrenci bu hesaplamayı yanlış öğrenerek hariç hesaplayıp dahilde ise toplam tutardan çıkarmakta ve sonuçları yanlış olmaktadır.
Dahil işlem yaparken;
100,00*18%-=82,00 işlemini yaparak sonuçlarını yanlış çıkarmış ve verdiği bütün sınavlardan düşük not almıştır. Bu öğrenci anlatıldığına göre 15-16 kadar sınavı bu şekilde vererek hem okulu bitirince diplomasını alamamış hemde bütünlemelerden dolayı diplomasını 2 sene geç almıştır.

***

Düz lise mezunlarının tamamı üniversite mezunlarının %70' yukarıdaki KDV hesabını makinede yapamayacak durumdadır. Mantığını kavrayamamıştır.
Öğrencilere bir de şu öğretilmektedir: Benimle alakalı değil.
Gerçekten çıldırmamak elde değil.
Düz lise mezunu öğrenciye bu işlemi yapabilir misin diye sorun ben muhasebeci değilim der.

Eğitim sistemimiz çok yönlü olmadığı için daha iyi bir sonuç beklemek yanlış olacaktır.

Seçimlerinizin başarı getirmesi dileklerimizle,

İyi çalışmalar.

Bir sonraki yazımızı okumak için tıklayınız. (abonelik sistemi)

Aynı kategorideki yazılarımız için tıklayınız: Matematik01

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorum yaparken:
1.) Yorumlar denetimden geçmeden yayımlanır. Yapılan yorumun sorumluluğu, yorumu yapanı bağlar. Ayrıca makaram sarı bağlar.
2.) 3. bir kişiye hakaret olmadığı sürece yorumlar kesinlikle silinmez. İsterse yorumu yazan silebilir.
3.) Kuralları aşmadığı sürece site linki paylaşımı yapılabilir.
4.) Konu dışındaki sorularınızı sayisaloyunlar[at]gmail.com adresinden yazabilirsiniz.
5.) İzleyenler istediğini istediği şekilde yazabilir. İstediğiniz yerden başlayabilirsiniz.
6.) Aşağıdaki OneDrive tablosundan kelimelerinizi biçimlendirebilirsiniz.
toplam yazı sayısını öğrenmek için tıklayınız.
7.) Mobilden takip eden izleyenlerimiz Fihrist-blog konuları tablosunu bu bağlantıdan görebilir.
8.) Mobilden takip eden izleyenlerimiz yazı kronolojik listesi tablosunu bu bağlantıdan görebilir.

YORUM BİÇİMLENDİRME ÇALIŞMASI

Buradan bize yazabilirsiniz.

Ad

E-posta *

Mesaj *

sayisaloyunlar[at]gmail.com adresimizden de soru, görüş, istek ve önerilerinizi iletebilirsiniz.

Sayfa yenileme kaldırılmıştır.
Copyright ©2018 Tüm hakları saklıdır. Blog SAYISAL OYUNLAR tarafından dizayn edilmiştir. Tamamı orijinaldir. Kasıtlı olarak bilgileri alan kişi konu ile ilgili sorulara cevap veremez. Benzer bilgiler ile karşılaşırsanız itibar etmeyiniz. Yayınlarımızı bağlantı linki ile paylaşıp kullanabilirsiniz. Y.N.